۴ تیر ۱۳۸۶، ۱۶:۰۹

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی کشور 6/5 درصد است

سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی کشور 6/5 درصد است

سومین نشست روسای شعب انجمن پزشکان عمومی سراسر کشور ، با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی در محل تالار اجتماعات هتل هویزه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید شهاب الدین صدر در این نشست با اشاره به جمعیت 70 هزار نفری پزشکان عمومی، نقش آنها را در سلامت جامعه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: "پزشکان عمومی به دلیل جمعیت قابل توجه آنها و گستردگی فعالیت در اقصی نقاط کشور می توانند نقش بزرگی در نظام سلامت کشور ایفا کنند".

رئیس کل سازمان نظام پزشکی مسایل و مشکلات پزشکان عمومی را از جمله دغدغه های عمده همه اعضای جامعه پزشکی دانست و خاطر نشان کرد: "حل مشکلات پزشکان عمومی از اولویت های اصلی سازمان نظام پزشکی است".

صدر در ادامه صحبت های خود با اشاره به تشکیل جلسات مشترک سازمان نظام پزشکی با وزرای پزشک جمهوری اسلامی گفت : "یکی از اقداماتی که طی سالهای اخیر در نظام سلامت کشورهای پیشرفته انجام می شود، استفاده از ظرفیت های مدیران سابق با هدف بررسی مشکلات حوزه سلامت و ارائه راهکارهای لازم در این خصوص است".

وی افزود: در همین راستا، جلسات منظمی را با وزرای پزشک کابینه های سابق ترتیب داده ایم تا درباره مسایل کلان نظام سلامت ، از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم.

صدر با اشاره به اینکه سلامت در کشور ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، خاطر نشان کرد: عدم توجه جدی دولتمردان به مقوله سلامت همواره موجب به وجود آمدن چالش ها و بحران های بسیاری برای نظام سلامت کشور بوده است.

وی با بیان این که گستردگی تعریف سلامت با مبانی حاکم بر کشور ما منطبق است افزود: به رغم آن که این مفاهیم به لحاظ دینی و معرفتی در روایات دینی وجود دارد اما هیچ گاه در کشور به مقوله سلامت به عنوان یک برنامه زیربنایی پرداخته نشده است.

صدر ضمن انتقاد از در اولویت قرار نداشتن مقوله سلامت در سیاست گذاری های کشور گفت: مادامی که بخش سلامت و بهداشت در اولویت واقعی خود قرار نگیرد، هیچ گاه شاهد بهبود کیفی در این بخش در کشور نخواهیم بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به لغو بند "ک" تبصره 14 لایحه بودجه سال 1386 که در صدد سلب اختیارات نظام پزشکی بود، خاطر نشان کرد: "با پیگیری های جدی سازمان و کمک همه آحاد جامعه پزشکی ، تبعات و آثار این امر در سلامت مردم به اطلاع نمایندگان مجلس رسید که ضمن آن که موجب حذف این بند شد، نشان داد که جامعه پزشکی کشور با اتحاد و انسجام ، می تواند مشکلات و مسایل خود را حل کند.

صدر در ادامه ، سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی کشور را 6/5 درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه پنج ساله توسعه کشور، باید تا پایان سال 1387 این میزان به 7 درصد برسد.

وی با بیان اینکه برای حل مسایل حوزه سلامت، نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه های ذی ربط هستیم، بر لزوم نگاه کارشناسی و منطقی مسئولین به بخش سلامت کشور تاکید کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تنها راه حل مشکلات نظام سلامت و درمان این است که با یک وحدت و همبستگی در مفاهیم اصلی ، تلاش کنیم که نگاه تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور به نظام سلامت و بهداشت و درمان، تغییر کند.

صدر ضمن تاکید بر استفاده از نظرات افراد کارشناس و خبره حوزه سلامت و درمان گفت: در صورتی که صاحب نظران و کارشناسان بخش سلامت کشور فارغ از اختلافات، یک صدا شده و خواستار حل مشکلی شوند مسئولان نیز به دنبال اصلاح عملکرد خود خواهند بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تفاهم ایجاد شده بین نظام پزشکی و سایر دستگاهها گفت: اعلام تعرفه های بخش غیر دولتی سال 1386 و حمایت وزارت بهداشت از این تعرفه ها، موجب شد که دیگر شاهد اتفاقاتی که در سال گذشته دیدیم، نباشیم. از سوی دیگر سازمان تعزیرات حکومتی نیز تعرفه های بخش غیر دولتی را به سراسر کشور ابلاغ کرد و خوشبختانه تا کنون هیچ مشکلی در این خصوص گزارش نشده است.

صدر در ادامه به موضوع بیمه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در عرصه سلامت به بیمه ها مربوط می شود که دلیل آن هم عدم اجرای صحیح قانون بیمه در کشور است.

وی اضافه کرد: هر زمان که شورای عالی بیمه اقدامی برای اصلاح سرانه درمان انجام داده ، صندوق های بیمه ای در مقابل آن ایستاده اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد:  در حال حاضر بیمه ها وظیفه قانونی خود را انجام نمی دهند و هیچ باری از دوش مردم بر نمی دارند که باید تصمیمی جدی در این خصوص گرفته شود.

صدر همچنین به طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: اگر این طرح به خوبی در سطح کشور اجرا و نواقص آن برطرف شود ضمن آن که در افزایش سطح ارتقای سلامت جامعه موثر است، می تواند بخشی از مشکلات پزشکان عمومی را نیز حل کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پایان از آحاد جامعه پزشکی درخواست کرد که اتحاد و هماهنگی خویش را حفظ نموده تا با اقتدار و انسجام بیشتری بتوانند مشکلات موجود در حوزه سلامت کشور را حل کنند.

کد خبر 507611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha